Euterpe Baroque Consort & Bert Kruismans
"Ospedale della Pieta"
Barok in Venetië

Uitvoerders:
Klavecimbel/artistieke leiding: Bart Rodyns
Violen:    Maia Silberstein & Martine Beernaert
Alto:        Katrin Smedts
Cello:      Tine Van Parys
Contrabas: Lode Leire

Programma
Antonio Vivaldi (1678-1741)
Concerto Ripieno in C (RV114)

Antonio Vivaldi (1678-1741)
Sonate 3 in a (RV44) voor Cello & Basso-continuo

Antonio Caldara (1670-1736)
Triosonate in e , Opus 1 no.5

Antonio Vivaldi (1678-1741)
Concerto in Do minore per Archi e Cembalo (RV120)

Antonio Vivaldi (1678-1741)
Sonate 6 in A (RV758) voor Viool & Basso-continuo

Antonio Vivaldi (1678-1741)
Concerto in Re minore per Archi e Cembalo (RV128)

De ‘Ospedali’ in Venetië waren geen hospitalen, maar weeshuizen, waar niet alleen wezen zich bevonden, maar ook vondelingen. Daar waren er in Venetië heel veel van, deels aangeleverd door de courtisanes die in hun beroep geen kind konden opvoeden. Kinderen uit zeer arme milieus gingen niet naar de Ospedali, maar naar de Santa Maria della Presentazione.
In de weeshuizen zaten vooral meisjes, omdat jongens veel sneller aan het werk konden worden gezet en dus geld opleverden.
De Ospedali werden in plaats van liefdadige instellingen steeds meer luxueuze kloosterscholen, waar Venetiaanse patriciërs hun dochters, waar ze bij een huwelijk liever geen bruidschat voor wilden betalen, heen brachten als een soort kloostervoor-opleiding. Musiceren was in deze opleiding belangrijk en hoorde bij de ‘stand’. Er werd op hoog niveau gemusiceerd, vooral door de ‘derde’ groep meisjes. Er waren namelijk  ‘gewone’ meisjes ( di commun),
‘koorzangeressen’ ( di coro) en ‘ uitblinkers’ (privileggiate di coro) die speciale voorrechten hadden.
De Ospedali werden volwaardige muziekscholen. Hun muziekuitvoeringen speelden een belangrijke rol in de stad én ze leverden de instelling geld op.  Legrenzi, Caldara, Galuppi, D. Scarlatti en Hasse zijn ook aan Ospedali verbonden geweest.
Soms leken deze instellingen echter wel bordelen, vooral omdat veel meisjes er onder dwang heen gebracht werden. Hun minnaars konden gemakkelijk op bezoek komen. Het Ospedale della Pietà had wel een zeer slechte reputatie, maar volgens Vivaldi heeft hij er dertig jaar ( maar zeker niet achtereen) gewerkt zonder schandaal!

Het Euterpe Baroque Consort onder leiding van Bart Rodyns brengt een programma met uitsluitend Venitiaanse muziek die dus sterk verbonden was met de Ospedale della Pieta.

CV Euterpe Baroque Consort

In het bijzijn van de griekse god Apollo waren vaak de negen muzen te vinden, dochters van titanide Mnemosyne en Zeus. Ze zijn godinnen van de kunsten en woonden op de Beotische berg Helikon of op de naburige Parnassos. Euterpe is de blije muze van de muziek en de lyrische poëzie.

Het Euterpe Baroque Consort werd in 2007 opgericht onder impuls van artistiek leider Bart Rodyns.  Dit flexibele ensemble bestaat inmiddels uit een select gezelschap van professionele zangers, solisten en instrumentalisten, die op een historisch doorleefde manier ambassadeur zijn van boeiende barokmuziek.    
Ze hebben allen ervaring in de meest vooraanstaande muziekgezelschappen zoals Monteverdi Choir, Collegium Vocale Gent, The Sixteen, RIAS kamerkoor, Vlaams Radio Koor en Orkest, Gabrieli Consort, Nederlandse Bachvereniging, Beethoven Academie, Tallis Scholars..................................................................                                                                                                                             
Zeer snel won dit jonge consort het vertrouwen van verscheidene concertorganisatoren. Zo waren ze bijvoorbeeld te gast tijdens  “Het Festival van Vlaanderen” en  “Cloppenburger Kultursommer (D)”, speelden “Klara in het Paleis 2008 en 2009” (live uitgezonden). Openden “Klara in Izegem” met Biber’s 23-stemmige Missa Bruxelensis enz. .......................................................                                                                                             
Telkens worden hun concerten met succes onthaald en de pers omschreef dit als volgt:
  
"...Dit is geen eendagsvlieg en geen clubje liefhebbers van wat samen barok spelen. Het ensemble is zeer professioneel en musiceert in een ontspannen sfeer de muziek dienend. En wie zal me tegenspreken dat zo'n programma eigenlijk wel op een cd mag vastgelegd worden door dezelfde uitvoerders? Wie er bij was zal het beamen en zal met plezier zo'n cd aanschaffen. Lees je mee beste Euterpers"... (Klassiek Centraal, Lier 2011, Handel Organ Concertos)

“…Het hoogtepunt van de ganse Klaradag was wat mij betreft op kwalitatief vlak het barokensemble Euterpe.  Ze wisten een grote vakbekwaamheid te koppelen aan een duidelijk bewust gekozen fragiliteit”…  (Knack, Klara in ’t Paleis 2008, Un florelegio della musica Italiana)

 “…dat de wegen met rozen bestrooid zijn voor dit ensemble, staat in de sterren geschreven. Euterpe is barokke perfectie in de pure zin van de barok en niet in de zin van 2010. De orgelcontinuo, strijkers en blazers vormen een zeer wel afgewogen geheel dat elke miniemste aanduiding van de dirigent nauwgezet volgt en dit geeft een weelde aan muzikaliteit in al haar vormen”… (Klassiek Centraal, Sint-Niklaas 2009, Haydn)

www.bartrodyns.be
www.eubc.be
www.kruismans.com